Kate's Journal

Thursday, August 05, 2010

Jaké vybrat pečivo - pufované chleby ano či ne?

Za den si můžeme v jídelníčku dopřát 1-2 porce pečiva a 1 menší přílohu. Rozhodně není dobré přílohy a pečivo vyřadit, jelikož naše tělo potřebuje vyvážený příjem sacharidů během celého dne. Jsou pro nás zdrojem energie a ve vhodném množství spolu s bílkovinami, budeme plni energie a váha bude klesat. Jen je důležité vybrat vhodný druh pečiva, kterého je v současné době velmi široký výběr.

Při pufování je rýže či jiné zrno dávkováno do forem pečícího stroje, kde je vystaveno tlaku a vysoké teplotě až 300 °C, dojde
k odpaření vlhkosti, nabobtnání zrn a vytvarování tvaru chlebíčků. Příkladem jsou např. známé racio chlebíčky.

Proč mají vysoký glykemický index?

Pokud škrob ovlivníme vysokou teplotou a tlakem nebo teplotou za přítomnosti vyššího obsahu vody, dojde k porušení tzv. antinutrientů - látek, které brání působení enzymů (amyláz) štěpících škroby na jednoduché sacharidy. Amylázy tedy mohou fungovat a po konzumaci těchto pufovaných výrobků dochází k rychlému rozložení škrobu na jednoduché sacharidy, které se rychle dostávají do krve a zvyšují glykemii.

Rýžové chlebíky mají GI(glykemický index) 82

Rýžové burizony 82

Cornflakes 81

Popcorn 72

Knuspi 71

O trochu lepší úpravou, z hlediska glykemického indexu, je extruze, při které se suroviny upravují vysokým tlakem a zahřátím a mají porézní strukturu, jakou mají například křehké chlebíčky. Navíc tyto křehké chlebíky mívají obvykle vyšší obsah vlákniny, tudíž o něco vhodnější glykemický index. Pokuste se zařadit do jídelníčku přiměřené množství pečiva a výrobků obsahujících vyšší obsah vlákniny, to znamená celozrnné pečivo, pečivo obsahující celá zrna. Vhodné je doplnit pečivo vždy vhodným zdrojem bílkovin, které snižují glykemický index. Zeleninu můžete samozřejmě přidávat ke každému jídlu.

Stručný přehled pečiva:

Chléb Knuspi

má nízkou energetickou hodnotu, nízký obsah tuku, obsahuje vlákninu, vitamíny skupiny B a minerální látky. Pozor však na jeho vysoký glykemický index. Do redukční diety jej můžeme zařadit jako základ zdravé snídaně či přesnídávky. Doplněný libovou šunkou, nízkotučným sýrem či tvarohovou pomazánkou a zeleninou splňuje požadavky na redukční dietu.

Racio rýžové chlebíčky, chlebíčky Multigrain racio

Tato potravina je řadu let považována za velmi dietní, avšak nikdo se nepozastaví nad velmi vysokým podílem sacharidů, které je až dvojnásobně vyšší než u ostatních chlebů. S tím souvisí i velmi vysoký glykemický index. Tento chléb má sice obsažené malé množství soji, přesto pozor na vysoký obsah sacharidů. Potravina je vhodná např. pro bezlepkovou dietu.

Chléb žitný Finn crisp (Racio)

Žitné křupavé chleby o velmi vysokém obsahu vlákniny, nižší energetická hodnota, než u srovnatelných jiných výrobků. Oproti bežnému celozrnnému pečivo o něco vyšší obsah sacharidů. V rozumném množství ho můžeme zařadit do redukční diety. Vláknina snižuje jeho glykemický index.

Finn Crisp WHOLEGRAIN

Jedná se o vícezrnné křupavé plátky, které mají oproti klasickému bílému pečivu vyšší obsah vlákniny, v rozumném množství jej můžeme použít v redukční dietě, avšak mnohem výhodnější je tento chléb ve formě Finn crisp žitný mající ještě vyšší podíl vlákniny a menší množství tuku.

Chléb slunečnicový (Racio)

Slunečnicový chléb Racio má nižší energetickou hodnotu než například slunečnicový chléb Delta. Obsahuje kvalitní rostlinné tuky, bílkoviny a hlavně má vysoký obsah vlákniny. Pro redukční dietu je vhodný, přesto hlídejte konzumované množství. Vláknina snižuje glykemický index potravin.

Fit chléb celozrnný - Penam

Jedná se o celozrnný chléb s vyšším obsahem vlákniny. Patří mezi chleby s nejnižší energetickou hodnotou a je vhodný pro všechny kdo se chtějí rozumně a zdravě stravovat. Je vhodný i pro dietu redukční.

Chléb žitný celozrnný Dietline® 40 g

Tento žitný chléb má ze všech chlebů nejvýhodnější složení, má nejnižší glykemický index. Je 100% celozrnným výrobkem s dlouhodobou trvanlivostí. Velikost porce je přizpůsobena potřebám lidí, kteří mají zájem si svoji váhu kontrolovat a kteří zároveň preferují zdravý způsob stravování. Protože obsahuje celá žitná zrna, sacharidy se z něj uvolňují při trávení postupně. Nedochází tak k rychlému nárůstu hladiny krevního cukru . To je velmi důležité pro lidi s poruchami látkové výměny sacharidů a tuků i pro kontrolu tělesné hmotnosti či její snižování. Chléb pomáhá také při poruchách trávení různého druhu jako je nadýmání, zácpa nebo třeba dráždivý tračník. Celozrnný žitný chléb Dietline® je velmi vhodný k zařazování do individuálních dietních režimů. Můžeme ho také kombinovat s ostatní pestrou stravou a přípravků redukčních diet, kterými nahrazujeme některá hlavní jídla v rámci celodenního stravování. Je také velmi vhodný v období, kdy přecházíme postupně z kompletní náhrady celodenní stravy redukční dietou na pestrou stravu.


Žitný chléb od Racia

Při redukci váhy bychom měli omezovat sacharidy, které často přijimáme v nadměrném množství v podobě příloh a pečiva. Při přísnější redukci váhy omezíme pečivo na zhruba 2 krajíčky chleba, kdy porce by měla být okolo 50 g. Ideální je si vybrat např. žitný chléb Racio, což je výrobek, který zcela splňuje kritéria filosofie STOBu. Má nízkou energetickou hodnotu, obsahuje hodně vlákniny a má nízký glykemický index.

100 g 1 plátek
Energetická hodnota: 744 kJ (178 kcal) 372 kJ (89kcal)
Bílkoviny 5,4 g 2,7 g
Sacharidy 35,3 g 17,7 g
z toho cukry 10,8 g 5,4 g
Tuky 1,4 g 0,7 g
z toho nasycené 0,2 g 0,1 g
Vláknina 11,9 g 6,0 g
Sodík 0,4 g 0,2 g


Složení:
Žito 44%, voda, pšeničné klíčky 1%, jedlá sůl s jódem, otruby regulátory kyselosti (kyselina mléčná, dioctan sodný), konzervační látky (propinát vápenatý, kyselina sorbová).


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home